صفحه اصلي       نرم افزار مدیریت داروخامه بردیا
 
            
...........
سامانه‌ی یکپارچه‌ی تبادل اطلاعات سلامت (HIX) سامانه‌ی یکپارچه‌ی تبادل اطلاعات سلامت (HIX)
نامه شماره : ۶۶۵/۸۵۰۱۶ تاریخ : ۱۳۹۴/۰۶/۱۵ از: معاونت محترم غذا و دارو دانشگاه دانشکده علوم پزشکی سراسر کشور به: شرکتهای طراح نرم افزار داروخانه موضوع: اتصال نرم افزارهای دارو خانه به سامانه تبادل اطلاعات سلامتHIX)) با سلام و احترام؛ در راستای سیاست های وزارت متبوع در دستیابی به اهداف طرح تحول سلامت، لازم است کلیه داروخانه‌های کشور حداکثر تا تاریخ ۱۵/۷/۱۳۹۴ به سامانه تبادل اطلاعات سلامت HIX)) متصل شده و از این طریق نسبت به ارسال نسخه های دارویی خود به سامانه متمرکز گرونده دارویی بیماران اقدام نمایند. در این راستا لازم است اطلاع‌رسانی لازم به تمامی داروخانه‌ها انجام شود که از شرکتها و طراحان سیستمهای نرم افزاری خود بخواهند که این ارتباط را برقرار نمایند. مستندات مورد نیاز جهت ثبت نسخه و شیوه برقراری ارتباط با سامانه به پیوست ارسال شده و ازطریق آدرس اینترنتی سازمان قابل دستیابی است. در صورت وجود هر گونه سوال در این ارتباط، تلفن ۶۱۹۲۷۲۲۳ (خانم مهندس توکلی) و یا از طرق پست الکترونیکی m.tavakoli@fda.gov.ir پاسخگو خواهند بود. همچنین برای تسهیل شناخت داروخانه‌ها از نرم افزارهای مجاز، هر کدام از شرکتهای نرم افزاری مربوط به نرم‌افزارهای داروخانه که پروتکلهای تبادل اطلاعات را در برنامه خود درج نمایند، از این سازمان گواهی انطباق دریافت می‌نمایند. سرویسهای کد ملی، کد بیمه، کد داروها، کد داروخانه‌ها و کد نظام پزشکی جهت استفاده در نرم افزارهای داروخانه نیز از طریق HIX قابل ارائه است. دکتر رسول دیناروند – معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو
دانلود متن نامه دکتر دیناروند

HIX چیست؟
سامانه تبادل اطلاعات سلامت(HIX) به عنوان یک بستر نرم افزاری با مدیریت و حاکمیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد گردیده است. لازم به ذکر است که کلیه تعاملات صورت گرفته در این زیر ساخت با مدیریت و مالکیت وزارت بهداشت بوده و کلیه بانک های اطلاعاتی و اطلاعات دریافتی در سامانه های مستقر بر روی این بستر در مرکز داده این وزارت خانه بوده و صرفا بهره برداری از کلیه اطلاعات با مجوز و نظارت مستقیم ایشان امکان پذیر خواهد بود. کلیه فعالان حوزه سلامت اعم از بیمارستانها، مراکز درمانی ، داروخانه ها ، سازمانهای بیمه گر و شرکت های تولید و پخش دارو با رعایت یک استاندارد مشخص امکان برقراری ارتباط و ارائه و یا دستیابی به سرویس های مورد نظر خود را خواهند داشت. انتقال اطلاعات میان سامانه های نرم افزاری، ایجاد بستر برای ارائه خدمات و سرویس های اطلاعاتی و همچنین ایجاد استاندار ها و پروتکل های لازم برای ارتباط از ویژگیهای بارز این سامانه می باشد. یکی از سامانه های فعال در این بستر سامانه مدیریت زنجیره تامین و مصرف دارو بوده که رهگیری از نقطه تولید ( یا واردات) دارو تا مصرف آن توسط بیمار را مورد کنترل و هدایت قرار می دهد. در این راستا کلیه داروخانه های کشور بعنوان یکی از مبادی تحویل دارو به مصرف کننده (بیمار) مورد توجه و نظر وزارت بهداشت می باشد.لذا از تابستان سال 94 هماهنگی و همکاری لازم با شرکت های تولید کننده نرم افزار داروخانه به منظور اتصال به سامانه HIX آغاز گردیده است تا شرایط لازم برای دسترسی به کلیه سرویس‌های مستقر روی HIX از جمله سرویس ارسال نسخه های بیمه ای به وزارت بهداشت فراهم گردد.

دانلود برنامه با قابلیت اتصال به سامانه HIX

رویه ای که داروخانه برای اتصال به HIX بایستی انجام دهد رویه ای که داروخانه برای اتصال به HIX بایستی انجام دهد
1- دریافت کد HIX خود از سامانه پروانه الکترونیکی 2- تماس با شرکت نرم افزاری و ارائه کد داروخانه به منظور برقرای اتصال 3- بروزرسانی نرم افزار توسط شرکت 4- اتصال نرم افزار به سامانه HIX 5- اقدام به ارسال نسخ از کلیه داروخانه ها تقاضا می گردد همکاری لازم با پشتیبانی نرم افزار خود جهت اتصال را داشته باشند
ثبت و ارسال سریال سخت افزاری

مستندات فنی

مقدمه
سامانه تبادل اطلاعات سلامت (HIX) یک میان افزار پیام گرا است و وظیفه‌ی آن انتقال امن اطلاعات در قالب پیام‌های الکترونیکی بین سامانه‌های نرم‌افزاری در حوزه‌ی بهداشت است. در این سند، سعی بر مدل‌سازی نسخه‌ی الکترونیکی به عنوان یک سند الکترونیکی است که می‌بایست توسط داروخانه تولید شده و از طریق سامانه HIX به سایر ذینفعان حوزه (من‌جمله شرکت‌های بیمه) ارسال گردد. نسخه‌ی الکترونیکی به عنوان یک سند الکترونیکی توسط پزشک معالج تولید می‌شود که در این سند به منظور تجویز دارو برای بیمار مورد استفاده قرار گرفته است. بیمار با مراجعه به داروخانه داروی خود را دریافت نموده و مورد مصرف قرار می‌دهد. از این رو نسخه دارای سه رویداد اصلی است: نوشته شدن نسخه (ایجاد) : این رویداد توسط پزشک معالج صورت می‌پذیرد. پیچیدن نسخه توسط داروخانه و تحویل داروی تجویزشده به بیمار (تغییر وضعیت): این رویداد توسط داروخانه صورت می‌گیرد. ارسال اطلاعات مربوط به نسخه‌ی پیچیده شده به شرکت‌های بیمه: این رویداد نیز توسط داروخانه صورت می‌گیرد. همانطور که ملاحظه می‌شود نسخه در طول دوران حیات خود به لحاظ هدفی که بدان منظور تولید گردیده دارای سیکلی کوتاه و ذینفعان متعددی می‌باشد. به‌عنوان مثال نسخه‌ایی که داروی آن تحویل بیمار می‌شود، به لحاظ بار مالی ممکن است دارای بیمه باشد و از این رو اطلاعات اضافه شده به نسخه موردنیاز بیمه است و با وجود تحویل دارو و اتمام چرخه‌ی حیات نسخه از دید درمان، این سند در جای دیگری (بیمه) به حیات خود به عنوان یک سند رسمی ادامه می‌دهد. در نتیجه ذینفعان مختلف نسخه، هر یک به‌نوعی اطلاعات خاص خود را از آن مطالبه می‌نمایند و پردازش خاصی بر روی این سند انجام می‌دهند. بر اساس مطالب مطروحه‌ی بالا، تعیین اقلام داده‌ای قابل تبادل و کدینگ مربوط به آن‌ها در نسخه الکترونیکی به‌قسمی‌که مورد پذیرش کلیه‌ی ذینفعان قرار گیرد. دارای چالش‌های بسیاری است که در ذیل به دو نمونه از مهمترین و برجسته‌ترین موارد اشاره شده است: تنوع و تعدد ذینفعان اطلاعاتی دارا بودن استانداردها و کدینگ‌های اطلاعاتی مختلف بدین ترتیب بدیهی است که ذینفعان مختلف به‌منظور تبادل اسناد بایکدیگر و به‌منظور حل مسئله، بایستی راهکارهای ذیل را به‌صورت مستقل و یا به‌صورت ترکیبی پیش‌رو گیرند: اقلام داده‌ای به‌صورت فراسازمانی استانداردسازی گردند. کلیه‌ی نیازمندی‌های اطلاعاتی ذینفعان در قالب اطلاعاتیِ نهایی آورده شود. تطبیق‌دهنده‌ای در سامانه‌ی نرم افزاری هر سازمان ذینفع وجود داشته باشد تا اطلاعات دریافتی و ارسالی را به یکدیگر تبدیل نماید. در این سند به دنبال مدل سازی نسخه پیچیده شده توسط داروخانه هستیم و این داروخانه است که سند مذکور را تولید نموده و از طریق HIX به ذینفعان مختلف ارسال می‌نمایند. در این راستا به ارائه‌ی این اقلام داده‌ای و کدهای متناظر با هر یک از آن‌ها می‌پردازیم و در هر آیتم داده‌ای ذکر شده مقادیر هر حوزه و کدهای متناظر با آن‌ها را مشخص می‌نماییم.

هدف
این سند حاوی اطلاعات مربوط به آیتم‌های داده‌ای و محدوده‌ی مقادیری است که در فضای تبادل اطلاعات سلامت در پروژه‌ی طراحی، پیاده‌سازی و اجرای سامانه‌ی تبادل اطلاعات سلامت به عنوان نسخه پیچیده شده قابل مبادله می‌باشند. بررسی این آیتم‌های داده‌ای، دامنه‌ی مقادیرِ این داده‌ها و کدهای متناظر با آن‌ها محدوده‌ی اطلاعات قابل تبادل در فضای تبادل اطلاعات سلامت را مشخص می‌نمایند.

نسخه الکترونیک پیچیده شده
نسخه‌ی الکترونیکی پیچیده شده توسط داروخانه، علاوه بر اطلاعات کلی نسخه شامل تاریخ نسخه، میزان تکرار نسخه‌ی صادر شده (طول درمان[۱])، حق فنی داروساز در پیچیدن نسخه و هزینه‌ی کل دارو، دربردارنده‌ی گروهی از اطلاعات است که هر دسته به‌نحوی در تبادل اطلاعات از سمت داروخانه به شرکت‌های ذینفع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گروه‌های اطلاعاتی در پنج دسته‌ی کلی به شرح زیر قابل دسته‌بندی می‌باشند: * اطلاعات پذیرش بیمار: که بیماران سرپایی در آن مرکز درمانی مورد معاینه قرار گرفته‌اند و نسخه در آن مرکز برای آنان صادر شده است. همچنین برای بیماران بستری همان مرکز درمانی‌ایی است که بیمار در آن مرکز بستری است و دستور دارویی از طرف مرکز برای این دسته ارسال می‌گردد. * اطلاعات بیمه‌ای: چنانچه فرد مشمول بیمه‌ی درمانی باشد، کلیه‌ی اطلاعات بیمه‌ای وی اعم از عادی و یا تکمیلی بودن بیمه در این شاخه جای خواهد گرفت. * اطلاعات دارویی معمولی یا گیاهی: اطلاعات این حوزه در دو شاخه‌ی مجزا قابل دسته‌بندی هستند. دسته‌ی اول اقلام دارویی هستند که در نسخه قید گردیده و داروخانه آن نسخه را پذیرش نموده است و دسته‌ی دوم اقلام دارویی هستند که توسط داروخانه به بیمار تحویل داده شده و به‌عبارت بهتر توسط آن داروخانه پیچیده شده است. * اطلاعات دارویی ترکیبی: اطلاعات این حوزه در بردارنده‌ی اقلام داده‌ای موردنیاز برای تحویل دارویی است که توسط داروخانه تولید و به مشتری عرضه می‌گردد. * اطلاعات تجهیزات پزشکی: اطلاعات این دسته در این فاز در بردارنده‌ی اقلام داده‌ای موردنیاز برای ثبت تجهیزات پزشکی است که از داروخانه به بیمار عرضه می‌شود. چون در فاز اول پروژه تنها بر روی تجهیزاتی تمرکز می‌نماییم که توسط بیمه برای آنان پرداخت صورت می‌گیرد، منظور از این تجهیزات همان پلاتین و سوزن انسولین می‌باشد که پرداخت برای آن‌ها توسط بیمه در شرایط ویژه صورت می‌پذیرد. * اطلاعات کلی بیمار: در این قسمت به بررسی کلیه‌ی اقلام اطلاعاتی می‌پردازیم که به شناسایی دقیق بیمار کمک می‌کنند. این اطلاعات در ارسال به سازمان‌های ذینفع مختلف بدین منظور مورد استفاده قرار خواهند گرفت. * اطلاعات داروخانه: اطلاعات داروخانه‌ایی که داروها را به بیمار تحویل داده است را در این شاخه نگاهداری خواهیم کرد. * اطلاعات هزینه: اطلاعات کلی مربوط به هزینه‌ی نسخه را دربرخواهد داشت. درحقیقت مباحث مالی است که برای کل نسخه مطرح می‌شود. لازم به ذکر است که کلیه‌ی اقلام نامبرده شده از اطلاعات ضروری هستند که بایستی در سیستم ثبت گردند چراکه هریک به‌نحوی و در ارتباط با یک سازمان خاص مورد استفاده قرار خواهند گرفت. از جمله موارد اختیاری می‌توان به شماره سریال نسخه و تصویر نسخه اشاره نمود. به‌عنوان مثال داروخانه‌ها برای ارسال نسخه‌های پیچیده به شرکت بیمه مجبور به انتقال دستی نسخه‌ها به سازمان‌ها می‌شوند که زمان و هزینه‌ی قابل توجه‌ایی در طول سال برای آن‌ها به‌همراه خواهد داشت. با اسکن نمودن خود نسخه و ارسال آن به‌صورت الکترونیکی در بسیاری موارد صرفه‌جویی به عمل خواهد آمد. همچنین تاریخ نسخه از جمله اقلام داده‌ای است که حتماً بایستی ذکر گردد چراکه داروخانه‌ها به هنگام پیچیدن نسخه بایستی به این مسئله توجه نمایند که از زمان نوشتن نسخه تا تحویل آن بیشتر از مدت زمان معینی نگذشته باشد. قلم داده‌ایی دیگر که ضروری است طول درمان یا حداکثر تعداد تکرارهایی است که برای نسخه مجاز شمارده شده است. در این‌صورت اگر مقدار این فیلد برابر با یک باشد، تنها یکبار نسخه به فرد تحویل داده می‌شود درغیراین‌صورت فرد بایستی پرونده‌ایی در بیمه باز نماید (بیمه برای فرد بسته به طول درمان وی پرونده را باز نگاه می‌دارد) تا در صورت استعلام داروخانه از بیمه به‌راحتی بتواند داروهای موردنیاز بیمار را به وی تحویل دهد.

اخبار استقرارسامانه HIX در ایسنا
کد خبر: 94110300982 شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲ به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سعدالله پرویزی گفت: موضوع مهمی که در این اداره در حال پیگیری و انجام است، راه‌اندازی سامانه HIX است که دو بخش است و در رابطه با داروخانه‌ها است. وی گفت: در این سامانه تمامی مکاتبات داروخانه‌ها با دانشگاه‌ها از جمله صدور پروانه، جابجایی داروخانه‌ها و صدور پروانه مسئولین فنی از طریق این سامانه مدیریت خواهد شد و از طریق این سیستم تمامی درخواست‌ها به سیستم معاونین غذا و داروی سراسر کشور مشاهده و مدیریت می‌شود. این سامانه فازهای دیگری نیز خواهد داشت که در آینده اجرایی می‌شود. رئیس اداره داروهای تحت کنترل، داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: در این سامانه جمع‌آوری نسخ از داروخانه‌ها نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و مدیریت این سامانه به صورت متمرکز و توسط سازمان غذا و دارو خواهد بود. پرویزی گفت: مکاتباتی که داروخانه با دانشگاه انجام می‌دهد توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید اطلاعات، مراحل بعدی انجام می‌شود و در صورت عدم تایید به موسس داروخانه عودت داده و بعد از اصلاح دوباره ارسال می‌شود. بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی اظهار داشت: یکی از مزیت‌های این سامانه و مهم‌ترین بخش این سامانه جمع‌آوری نسخ داروخانه‌ها به صورت الکترونیکی است که قرار است پرداخت بیمه‌ها به داروخانه بعد از تایید نسخ در این سامانه صورت گیرد. پرویزی در پایان گفت: این طرح به شکل پایلوت در سمنان اجرا شده و مشکلات سامانه برسی و رفع شده که بعد از رفع کامل این مشکل به صورت کشوری اجرایی خواهد شد.

...........
  










   www.iCode.ir